![]() Informační bulletin - účetní uzávěrka systému MZDYVážení uživatelé,
1. Provedení měsíční a roční závěrky systému MZDYMěsíční závěrka systému mzdy za prosinec 2018 a roční závěrka systému MZDY za rok 2018 se provede pomocí programového modulu pro vedení personální evidence výpočet mezd verze číslo 1.11.75 (nebo vyšší). Doporučený postup k provedení závěrky je následující :
V rámci provedení měsíční závěrky za prosinec 2018 je nutno provést nastavení "redukčních hranic" pro výpočet denního vyměřovacího základu, podle kterého je prováděn výpopčet jednotlivých nemocenských dávek případně náhrad mzdy za pracovní neschopnost v účetním roce 2019. Nastavení je provedeno zadáním (kontrolou) jednotlivých údajů podle zobrazeného dialogového okna (není-li provedeno nastavení dle platné legislativy, může v následujícím účetním období dojít k chybnému výpočtu náhrad za pracovní neschopnost). ![]() 2. Nastavení konfigurace programového moduluNa základě provedené novely jednotlivých zákonů a nařízení vlády je nutno provést aktualizaci jednotlivých "položek" v konfiguraci programového modulu pomocí funkce "Nastavení základních hodnot" na záložce "Konfigurace" v pravé části dialogového okna. Dále je provedeno nastavení nového údaje pro minimální mzdu na hodnotu 13 350,- Kč a na základě provedené změny dopočtů zdravotního pojištění je provedeno nastavení parametru výpočet zdravotního pojištění na hodnotu nezadáno (mělo být provedeno již pro rok 2015). ![]() Nastavení jednotlivých konstant pro odvod zákonného pojištění zadáním hodnoty "maximálního základu" (změna maximálního základu pro odvod sociálního pojištění a zrušení maximálního základu pro odvod zdravotního pojištění) pro odvod zákonného pojištění na záložce "Odvod pojištění" ve funkci "Nastavení základních hodnot". ![]() Nastavení počtu pracovních dnů a proplácených svátků pro daný kalendářní rok je možno provést pomocí funkce "Nastavení základního hodnot" na záložce "Kalendář". Po nastavení se na datovou položku "Aktuální rok" a změny aktuální hodnoty provést nastavení počtu pracovních dnů a proplácených svátků pro jednotlivé měsíce zadaného roku. ![]() ![]() 3. Doporučený postup k provedení ročního zúčtování záloh daně ze závislé činnostiPro korektní přenos jednotlivých údajů z provedeného ročního zúčtování daně ze závislé činnosti do formuláře pro "Vyúčtování daně ze závislé činosti", které bude vyplňováno za uplynulé účetní období (za kalendářní rok) na začátku následujícího účetního období (na začátku následujícího roku) je doporučeno tento postup :
Poznámka : ![]() 4. Zařazení nových "formulářů" k provedení vyúčtování mezd za uplynulý rokSkupina funkcí "Tisk výplatních listin a pásek" obsahuje na záložce "Výkazy mezd" v části pro Pomocné fukce zařazené jednotlivé funkce k provedení (sestavení) jednotlivých "formulářů" pro Vyúčtování daně z příjmů a Vyúčtování daně vybírané srážkou. Zde je nutno si uvědomit tu skutečnost, že v případě, že je realizováno aktuální "Podání" elektronicky (buď pomocí "Daňového portálu" nebo pomocí "Datové schránky") je nutno nejprve sestavit a uložit všechny příslušné přílohy, které jsou následně do příslušného elektronického podání automaticky (po odsouhlasení zobrazeného dotazu) zařazeny (vloženy). Zde je nutno si uvědomit, že formulář "Vyúčtování daně ze závislé činnosti" za období roku 2018 obsahuje v Příloze číslo 2 (přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v § 2 odstavec 3. zákona o daních z příjmů) nové údaje o těchto poplatnících. Jedná se zejména o povinně uváděné údaje do datových položek "Datum narození", "Kód státu daňového nerezidenta" a "Obec" (ve státě, jehož je rezidentem - tj. bydliště v zahraničí). Údaj v datové položce "Dokladu prokazujícího totožnost poplatníka" by měl být zadán - nezadání údaje je hodnoceno jako závažná propustná chyba ! ![]() Poznámka : Podrobnější informace o zadání údajů a hodnot do jednotlivých položek povinné Přílohy číslo 2 je možno získat po stisku tlačítka  ? na záložce "Personální údaje" funkce pro aktualizaci jednotlivých údajů a hodnot personální evidence pracovníků (zaměstnanců). ![]() Skupina funkcí pro "Aktualizaci údajů personální evidence pracovníka" byla v části (na záložce) "Informace, formuláže" doplněna o nové formuláře pro POTVRZENÍ o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních požitků sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění. Zde je nutno si uvědomit, že v novém formuláři jsou uvedené jednotlivé položky, které se vztahují k "Příspěvkům zaměstnavatele na soukromé životní pojištění (§ 6 odst. 9 zákona)" a k vyplaceným "daňovým bonusům" vzhledem k provedené novele zákona od 1.1.2015 - rozlišení zda jde (vzhledem k odpočtu z daně) o první dítě, druhé dítě, třetí dítě nebo pro dítě není odpočet z daně požadován.
Vygenerování souboru pro elektronické podání "Vyúčtování daně ze závislé činnosti" V případě, že je formulář "Vyúčtování daně ze závislé činnosti" realizován elektronicky (například pomocí Daňového portálu MF), je nutno nejprve provést sestavení všech příloh, které se daného "Vyúčtování daně ze závislé činnosti" týkají. Nejprve je nutno sestavit povinnou přílohu číslo 1 "Počet zaměstnanců ke dni 31.12.xxx". Došlo-li k dodatečným opravám záloh na daň po slevě a daně vypočtené z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období, je provedeno vyplnění (zadání) údajů do přílohy číslo 3. Došlo-li k dodatečným opravám měsíčního daňového bonusu a doplatku na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění podle § 38i zákona za zdaňovací období, je provedeno vyplnění (zadání) údajů do přílohy číslo 4. Po zadání (vytištění) jednotlivých údajů zadaných do jednotlivých příloh je provedeno uložení zadaných údajů a hodnot stiskem tlačítka  "Uložení" . Takto uložené údaje a hodnoty jednotlivých příloh jsou pa vyjmuty a zařazeny do generovaného datového souboru typu "xml" (pro elektronické odeslání). Po stisku tlačítka  "Uložení" je možno provést několik činností :
![]() 5. Zařazení nových formulářů "Prohlášení ..." pro účetní období roku 2018Skupina funkcí pro "Aktualizaci údajů personální evidence pracovníka" byla v části (na záložce) "Informace, formuláže" doplněna o nové formuláře pro jednotlivé zaměstnance, u kterých je (zejména) uplatněna sleva na vyživované osoby ve společné domácnosti. Současně bylo provedeno zařazení nového "Potvrzení ..." pro druhého z manželů. ![]() Skupina funkcí pro aktualizaci personální evidence byla doplněna v části "Odpočty z daní" o nutnost nastavení "Označení", pomocí kterého je specifikováno, zda jde (vzhledem k odpočtu z daně) o první dítě, druhé dítě, třetí dítě nebo pro dítě není odpočet z daně požadován. Zde je nutno si uvědomit tu skutečnost, že odpočet z daně na dítě je od roku 2015 (na základě provedené novely zákona o daních z příjmů) odvislý od stanovení "pořadí" (první, druhé a třetí a další dítě). ![]() Jednotlivé hodnoty (údaje) o "pořadí" dítěte (vzhledem k požadovanému odpočtu z daně) jsou do výše uvedených parametrů nastaveny podle údajů a hodnot, které byly daným poplatníkem (zaměstnancem) udány ve formuláři "Prohlášení ...". ![]() ![]() 6. Výpisy jednotlivých tiskových sestavStandardní tiskové sestavy jsou v nové verzi programového modulu umístěny ve funkci "Tisk výplatních listin". Po zvolení funkce je proveden výpis první záložky, která obsahuje možnost provedení tisku jednotlivých výplatních listin na tiskárnu připojenou k Vašemu počítači s možností prohlížení výstupní tiskové sestavy na obrazovce Vašeho počítače. ![]() Po stisklu tlačítka  "Výpočet" je proveden výpočet mezd a zákonných odvodů pro všechny aktuální záznamy databázového souboru personální evidence (pro všechny pracovníky - zaměstnance). Po stisku tlačítka  "Filtr" je možno zadat výběr zobrazovaných (respektive uvažovaných) záznamů z databázového souboru personální evidence. Zde je nutno si uvědomit tu skutečnost, že zadaný "filtr" platí pro zobrazení položek z databnázového souboru personální evidence i pro ostatní funkce programového modulu (pro zobrazení všech položek je nutno zadaný filtr zrušit - stiskem tlačítka  "Filtr" nebo  "Hledání" ). Jednotlivé (vybrané) tiskové sestavy jsou iniciovány na příslušných "záložkách" stiskem příslušného tlačítka.
Tisk jednotlivých "převodních příkazů" zákonných odvodů, spoření a převodních příkazů vyúčtování mzdy je možno realizovat pomocí funkce "Účetní uzávěrka systému mzdy" a stisku příslušného tlačítka. Po stisku příslušného tlačítkä "PP ..." (tisk převodního příkazu) je tento zobrazen na obrazovce Vašeho počítače v tabulce s možností provedení jeho tisku (ve formě hromadného převodního příkau) po stisku tlačítka  "Hromadný" . V případě, že je požadován pouze výpis jednoho "řádku" ze zobrazené tabulky je toto možno realizovat po nastavení se na daný řádek a stisku tlačítka  "Jednotlivý" . Výpis jednotlivých formulářů "zúčtování daně" pro aktuální rok je možno provést ve funkci "Tisk výplatních listin a pásek" na záložce "Výkazy mezd" (příslušné funkce pro výpis formulářů zúčtování daně jsou dostupné pomocí "menu" - po stisku pravého tlačítka na polohovacím zařízení po nastavení se do tabulky nebo po stisku tlačítka  "Pom.funkce" ). Tisk uvedených formulářů "vyúčtování daně" je prováděn vždy v tom účetním období, za které je sestavení "formulářů" požadováno. Upozorňuji na skutečnost, že v případě sestavení dané tiskové sestavy (výpisu formuláře) do formátu "PDF", je možno tuto výstupní sestavy (daný formulář) elektronicky podepsat (za předpokladu, že vlastníte zaručený elektronický podpis. Uvedenou funkci pro vložení elektronického podpisu do vytvořené tiskové sestavy (do sestaveného formuláře) je možno iniciovat stiskem tlačítka  "Podepsání" v dialogovém okně pro "Odeslání / uložení sestavy" (které je zobrazeno automaticky po ukončení generování tiskové sestavy do formátu "PDF"). ![]() 7. Závěr - doplňující informace"Start" verze programového modulu "WMZDY" (neregistrovaná verze programového modulu "WMZDY") pod operační systém Windows® je omezena maximálně na pět klientů (jednotlivých ekonomických subjektů nebo jednotlivých účetních období) a na maximálně deset záznamů v databázovém souboru personální evidence a dobu 30.ti dnů od provedení instalace na Váš počítač. Registrační poplatek za "upgrade" (to je přechod na aktualizovanou verzi programového modulu) na aktuální verzi programového modulu číslo 1.10.xx (pro zpracování závěrky za rok 2018 a období účetního roku 2019) byl stanoven na 910,- Kč (pro majitele licence programového modulu MZDY číslo 1.9.xx). Příslušný registrační poplatek je uhrazen podle informací, které jsou zobrazeny po provedené reinstalaci na aktualizovanou verzi programového modulu WMZDY. Uvedená omezení jsou zrušena provedenou registrací programového modulu po uhrazení příslušného "registračního" poplatku (pro současnou verzi je poplatek stanoven již od 4 455,- Kč při zakoupení pomocí elektronického obchodu). Máte-li zájem o získání "Start" verze modulu pro Vedení personální evidence a výpočtu mezd, můžete si jej stáhnout a nainstalovat z internetu (aktualizovaná verze programového modulu WMZDY číslo 1.11.75 byla uvolněna dne 12. ledna 2019); jedná se o instalační "exe" soubor, který je možno "spustit" a provést instalaci (aktualizaci) na Vašem počítači.
|